اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

با فیلم های جشنواره کودک| ماجراجویی و هیجان با «ناخدا دندان خنجری»

پویانمایی خارجی «ناخدا دندان خنجری» به خوبی توانست با یک ایده پردازی درست و طراحی بصری مناسب ، شخصیت هایی نمایشی را خلق کند که آرزوهای کودکانه و تخیلاتشان را پرورش می دهد.

با فیلم های جشنواره کودک| ماجراجویی و هیجان با «ناخدا دندان خنجری»

به گزارش خبرنگار سینما تئاتر خبرگزاری فارس، پویانمایی سینمایی ناخدا دندان خنجری «Captain Sabertooth and the Magic Diamond به کارگردانی راسموس آ سیورتسن و ماریت موم اون محصول کشور نروژ برای سال 2019 است که امسال برای نخستین بار در جشنواره بین المللی فیلم کودک  به اکران آنلاین رسیده است.

این پویانمایی یک ساعت و نیم و در ژانر خانوادگی و کودک است که به صورت دوبله شده در سایت فیلیمو قرار گرفته است.

 

این پویانمایی محصول کشور نروژ است و نامزد دریافت سه جایزه در جشنواره های مختلف شده که توانسته جایزه منتخب مردمی را از جشنواره فیلم آماندای نروژ کسب کند.

«ناخدا دندان خنجری» پویانمایی در ژانر خانوادگی و محصول سال 2019 کشور نروژ است. این انیمشن نامزد دریافت 3 جایزه در جشنواره های مختلف بود که نهایتا توانست جایزه «منتخب مردمی» را از جشنواره فیلم آماندای نروژ کسب کند. داستان درباره دو دزد دریایی است که به برای پیدا کردن برادر گم شده شان راهی سفری دور و دراز می شوند و اما در این میان با یک خون آشام ، یک ملکه عجیب و یک ارتش از میمون های خشمگین روبرو می شوند . دزدان دریایی و پادشاه ماگالا به دنبال الماسی هستند که با آن به آرزوهای خود برسند.

ناخدا دندان خنجری یکی از کسانی است که به دنبال الماس در هفت دریا می گردد و در این بین سفرهای ماجرایی برایش پیش می آید.در سفری که ناخدا به همراه پینکی و ورونیکا دارد به ماگالا می رسد و در آن با ارتشی از میمون ها روبه رو می شود و در نهایت پینکی و برادرش به هم می رسند.

فیلم ناخدا دندان خنجری به کارگردانی ماریت موم اون در سال 2019 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور نروژ و در ژانر خانوادگی و کودک می‌باشد. در این فیلم کایر هیوگن سیدنس، لئونارد والسترند آیک، آیدا لئونورا والسترند آیک، بارتک کامینسکی , شارلوت فراگنر به هنرمندی پرداخته‌اند.

فیلم ناخدا دندان خنجری و گنج لامارا پیش از این نیز دارای داستانی از این قرار بود که پینکی در کودکی پدر خودرا از دست داده و فردی به نام انگشت دراز که یک دزد دریایی است او را بزرگ کرده، او به همراه کاپیتان دندان خنجری برای تصاحب گنج لاماراما به سرزمین لاماراما می رود و ... پینکی نیز به طور اتفاقی با آنها همراه شده و باعث می شود که آنها به سرزمین لاماراما راه پیدا کنند و ...

 

 

یکی از المان های هر انیمیشن سینمایی هیجان و ماجرایی بودن آن است اینکه گروه سنی مدنظر را پای تماشای کار بنشاند این انیمیشن به خوبی توانسته از جاذبه های بصری و المان های مختلف مفهومی برای ایجاد جاذبه استفاده کند و به راحتی قوه تخیل کودک را به کار بیاندازد و در این انیمیشن نیز شاهد هستیم که بچه ها به راحتی می توانند به آرزوهای خود فکر کنند و اینکه می توانند با آرزو کردن و تلاش کردن به آرزوهایشان برسند حال این انیمیشن با المان یک الماس چنین چیزی را به نمایش می گذارد که هر کسی که در ماه کامل الماس نزد او باشد به راحتی به آرزوش می رسد.

نکته دیگر دیالوگ های جاذب پویانمایی به  خوبی توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند و همینطور دوبله خوبی فارسی کار نیز به این جاذبه افزوده چرا که هم از مثل ها و هم  اصطلاحات فارسی به کار افزوده است.

 

انیمیشن ها در تاریخ هنر هفتم با پیشرفت تکنولوژی و با رده های سنی بالاتر مخاطب زیادی درسطح دنیا پیدا کرد و با فروش جهانی که کسب کردند جایگاه مستحکمی هم در سینما کسب کردند. سلیقه مردم در بازه های زمانی مختلف متفاوت است و آمار فروش انیمیشن ها در این سال ها نشان می دهد که سلایق مردم به چه سمت و سویی معطوف شده است و از مهمترین عوامل موفقیت یک اثر این است که رکوردهایی از خود به جا بگذارد نمونه اش از مهمترین انیمیشن های دنیاست که شاهد آن هستیم.

مهمترین نکاتی که باید برای انمیشن ها در نظر داشت طرفداران زیاد پر و پا قرص آن است که شرکت های بزرگ تصاحب گیشه و رشد اقتصادی آن را دارند و در این سال ها با نگاهی به پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما که از دل هالیوود بیرون آمده به این تسخیر شتاب زیادی داده و در ایران نیز سال هاست در این عرصه پیشرفت های زیادی کسب شده است.

جذابیت یکی از المان های مهم آثار سینمایی و به خصوص انیمیشن است که در سینمای انیمیشن بدان بسیار توجه می شود و بایستی در ارائه موفق اداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری از جمله  کشور ما ایران نیز مدنظر قرار بگیرد. ساختار این انیمیشن سینمایی ناخدا دندان خنجری با شکل و محتوای مناسب توانسته یک انیمیشن با زیبایی شناسی خاص خود سازمان بدهد و یک اثر هنری با نشانه ها و المان های جذاب خلق کند بنابراین شکل این کار بدون واسطه با مخاطب ارتباط برقرار می کند و عامل اصلی روایت درست یا نادرست یا تخیلی کار است.

مینا عبدی، طراح گرافیک، تصویرگر و مدرس دانشگاه درباره انیمیشن در ایران در جایی می گوید: «اگر بخواهیم انیمیشن را نه به مفهوم مدرن و امروزی که در معنای مطلق آن در نظر بگیریم؛ قدمت این هنر در ایران به 3000 سال پیش از میلاد می­ رسد. ظروف سفالی کشف شده از کوه خواجه سیستان وجود علمِ پویانمایی را در تصاویر به وضوح نشان می‌دهد. دور تا دور برخی ظروف این دوره صحنه ­هایی از حرکت بزهای کوهی که به عنوان نمادی از رود بر روی­ کوزه­ های آب نقش می­ شدند؛ پریدنشان از روی بوته ­ها و حرکت در پاهایشان نشان از نخستین بارقه­ های پویانمایی در ایران باستان دارد. اما اگر آن را در مفهوم معاصر خود مورد بررسی قرار دهیم؛ قدری متاخر­تر از سینماست و پیشینه آن به دهه 1950 می ­رسد. به یقین حضور بزرگانی چون مرتضی ممیز و نورالدین زرین‌کلک در پیدایش، رشد و تکامل هنر انیمیشن در ایران نقش بسزایی داشت.

انیمیشن ایران از انیمیشن روز جهان قابل تفکیک نیست. این موضوع ظرفیت­ های این هنر را در ایران نامحدود به نظر می ­رساند. کشور ما قابلیت‌های فرهنگی و ظرفیت ­های قابل توجهی در زمینه هنرهای گوناگون دارد؛ و هنر انیمیشن، از این قاعده مستثنی نیست. بزرگترین سرمایه ایران هنرمندان مستعد است که در مسیر تعالی اصرار می­ ورزند. به باور من علاقه به پیشرفت در جامعه ما، پیش برنده و محرک ارزشمندی‌ست. هنر انیمیشن به عنوان هنری نوپا به ویژه در یک دهه گذشته با سرعتی بی­ سابقه به رشد و تکامل نزدیک می­ شود.»

احمد سفلایی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما نیز درباره عناصر مهم یک انیمیشن می گوید:«به صورت کلی می ­توان دو مولفه اصلی را در ساخت انیمیشن نام برد. نخست ایده و داستان: هنرمند انیمیشن، ایده­ هایش را برای ساخت انیمیشن تبدیل به داستان می­ کند که ساخت آن تنها به صورت انیمیشن قابل انجام است. دوم: طراحی بصری از جمله مکان­ ها و صحنه­ های آن، ظاهر شخصیت ­ها، فرم­ ها و رنگ­ های تصویر و جلوه ­های بصری: که قرار است در انیمیشن دیده شوند. و تعیین کننده محصول بصری نهایی است. طبیعی است که مراحل تولید مانند استوری برد، متحرک­ سازی، لی اوت و ... نیز دارای اهمیت هستند؛ اما پایه ­های اصلی انیمیشن دو موردی است که نام برده شد.

در انیمیشن ناخدا دندان خنجری نیز  این عناصر را می بینیم که هم در جهت ساخت خوب کار در نظر گرفته شده و هم شخصیت ها و فرم ها و رنگ ها و طراحی بصری به خوبی صورت گرفت است. نویسنده این انیمیشن با کار گرفتن از شخصیت های کوچک داستانی بدون اینکه هیچ نام و رسمی داشته باشند بچه ها را با آرزوهای بزرگ آشنا کرد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول